På under ett år vokste selskapet til Arash Saidi (33) fra tre til 16 ansatte. Sjekk rådene fra den unge gründeren.

Ideen om å starte eget selskap snek seg inn i hodet til Arash Saidi i 2016, da han sjonglerte masteroppgaveskriving i språkteknologi ved Universitetet i Oslo, med et oppdrag fra studiestedet om å utvikle en chatbot.

Denne roboten skulle besvare digitale henvendelser fra studenter ved universitetet, men Saidi oppdaget raskt at den regelbaserte løsningen han benyttet i utviklingsarbeidet, kom til kort.

«Dette kan jeg klare bedre selv», tenkte Saidi og kontaktet John Antonio Nilsen (43).

Noen måneder senere  var Convertelligence etablert. Selskapet flyttet inn i Startuplab i Forskningsparken i Oslo, et miljø etablert av gründere for gründere.

Les også: I 2011 kjøpte Silje et parti utgående treningsklær. Nå omsetter hun for 124 millioner

 Laget DNB-bot

Her fikk de kontakt med DNB, som er én av flere aktører som sponser laben.

– DNB var i gang med et chatbotprosjekt, og vi ble invitert med som rådgivere. Etterhvert oppdaget DNB at konsernet kunne bruke noe av det vi allerede hadde utviklet, sier Saidi.

Etter å ha levert en prototype i en anbudsrunde, ble Convertelligence valgt ut som leverandør av chatbottjenesten.

Kontrakt ble signert, og i januar 2017 startet arbeidet med DNBs chatbot for alvor.

– Det var spesielt. Jeg trodde det ville ta et par år før vi fikk bruke teknologien vår kommersielt. Plutselig hadde vi et helt reelt prosjekt og kunne ansette folk. Det betyr mye rent psykologisk å få et klart mål og ny motivasjon, sier Saidi.

(Saken fortsetter under)

Åpner dører

En stor kunde kan bidra til å åpne flere dører, mener Convertelligence-gründerne.

Da avtalen med DNB var i boks, ble Saidi avbildet i Dagens Næringsliv sammen med DNBs konsernsjef Rune Bjerke. Det har fungert som en fjær i hatten, mener Saidi.

– Vi fikk en del medieoppmerksomhet da vi begynte å samarbeide med DNB. Det ga oss eksponering ut mot andre potensielle kunder. Alt dette har noe å si. Plutselig ser folk deg i nytt lys – du er ikke lenger bare det lille oppstartselskapet fra Forskningsparken, men en leverandør som DNB har valgt, sier han.

På kundelisten til Convertelligence er både Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus er Visma, OBOS, Posten, og flere kommersielle aktører kommet til.

– Vi vokste fra tre ved prosjektets start til 16 ansatte på under ett år. Nå er vi 20. Jeg tror ikke vi kunne skapt like mange arbeidsplasser uten samarbeidet med DNB, sier Saidi, som nylig fikk med investor Erik Must på eiersiden.

Han mener også store aktører kan tjene på å samarbeide med mindre og nyetablerte selskaper.

– Mindre selskaper har større mulighet til å investere mer tid og ressurser i ett enkelt oppdrag – og skreddersy løsninger, i motsetning til mange store selskaper som opererer med «ferdigpakker», mener han.

Les også: DNB NXT Accelerator var et springbrett for Quantifio

Marie sa opp jobben, flyttet fra USA og dro hjem til mor og far for å satse på gründerdrømmen

Les også