Årets julegave er på vei

Publisert av: Thomas Stefan Strzelecki - 12. oktober 2017

Det er mange som drømmer om at produktet deres skal få merkelappen årets julegave, men selvsagt kan ikke alle nå opp.

«There can be only one» som Christopher Lambert sa det på sjarmerende franskengelsk vis i 80-tallsklassikeren «Highlander».

Hvilket bringer oss over til det norske produktet noen tror kan bli årets julegave, altså den pakken du vil finne under flest norske juletrær: MovieMask.

MovieMask er et konsept du skjønner med én gang. Det prisvennlige produktet bruker et linsesystem til å forstørre skjermen på mobilen din. Dermed får du en portabel kino mellom hendene dine. 

Årets julegave er et tilbehør til noe alle har

For det er ikke uten grunn produktet som koster rundt 300 kroner, er fullfinansiert både hos DNBs crowdfundingplattformen Startskudd og amerikanske IndieGoGo. Hos sistnevnte er de per skrivende stund 655 % over ønsket målbeløp, mens de på Startskudd er på ekstreme 1496 % over ønsket målbeløp.

Med andre ord: Verden har tro på dette norske produktet. Hvorfor? To grunner er nok at «alle» har mobil og «alle» liker å se film.

Nå handler det om at gründerne klarer å levere produktet til kundene som har forhåndsbetalt på de to folkefinansieringssidene.

julegave årets moviemask go

GRÜNDERE PÅ VEI TIL KINA: Daglig leder Erik Wahlstrøm (til venstre) og teknologisjef Harald Manheim opplever et heftig forhåndssalg om dagen.

MovieMask GO er på vei fra Kina

– 19. oktober er målet for shipping fra Kina. Da blir pakkene sendt ut fra Norge siste uke i oktober, forteller gründer Harald Manheim på mail fra Kina.

Og sender samtidig med bildebevis fra en kinesisk fabrikk hvor den unge nordmannen sitter foran den første leveransen av underkomponenter.

– Vi farter fra fabrikk til fabrikk nå og følger opp at alt blir gjort. Det er utrolig spennende å se alle enkeltdelene ta form i tusentall nå!

Mye har skjedd på kort tid

Manheim forteller det er hele 12 fabrikker i Shenzhen sør i Kina som produserer komponenter til de to forskjellige MovieMask-modellene, GO og Premium, og det gjør at det er mye å holde styr på.

– På det digitale har vi også hatt mye fremgang. Teamet har lært masse under kampanjen om digital markedsføring via sosiale medier og har nå en mye mer effektiv markedsføringskanal enn før kampanjen.

Fra scenen fikk vi presentere foran 7000 mennesker, vist produktet til hundrevis i pausen og til og med slått av en prat med sjefen sjæl!

Men det morsomste de har opplevd var å stå på scenen til et event DNB nylig hadde i Telenor Arena.

– Fra scenen fikk vi presentere foran 7000 mennesker, vist produktet til hundrevis i pausen og til og med slått av en prat med sjefen sjæl!