DRØMMER DU OM EGEN APP? En app kan koste alt fra 50.000 kroner til flere millioner. FOTO: William Strzelecki

Dette er del to i vår appskole, den første artikkelen finner du her. Og vi går rett på sak: Å lage en app koster gjennomsnittlig cirka 300.000 kroner.

Kostnadsbildet for utviklingen av en app kan variere stort, her er noen faktorer som vil spille inn.

Hvilket nivå av kompleksitet og interaktivitet skal appen ha? Når det kommer til hvor mye penger du skal bruke, er dette det første du bør spørre deg.

Og så skal du stille deg disse spørsmålene:

  • Ønsker du å utvikle en app som kun inneholder tekst og bilder, så vil den ikke koste altfor mye (se eksempel på kostnadsbilde nedenfor).
  • Ønsker du istedenfor en app som gjør at ansatte i et selskap kan kommunisere på en enklere måte, så snakker vi sannsynligvis om en relativt dyr app.
  • Hvor mange komponenter inneholder systemet og hvilken plattform krever den?
  • Er dette en app som kun skal installeres på telefonen din, eller skal den kommunisere med servere?
  • Skal appen bruke spesielle enhetsfunksjoner, som for eksempel bluetooth eller kameraet? Det er uendelig med muligheter og variasjon, og det koster deretter.

Skal du lage en app? Dette får du for 50.000 og oppover …

50.000 kroner = Du ønsker en app som kun inneholder litt tekst, bilder og noen enkle funksjoner.

150.000 kroner = Appen skal innhente informasjonen fra internett (f.eks. sosiale medier, tjenesteleverandør som hotelltilbud), og jeg ønsker å ha muligheten til å redigere appen fra en annen plattform enn telefonen, typisk fra en PC.

250.000 kroner = Jeg ønsker i tillegg til mobilversjonen en webversjon av appen (en hjemmeside).

350.000 kroner = Appen skal nå ha en mer avansert kommunikasjonsfunksjon, for eksempel en chat.

600.000 kroner = Jeg ønsker at appen skal være en «native-app» og ikke en «hybrid-app»* (les mer om de forskjellige typene apper under).

1.000.000 kroner = Nei, forresten, appen skal være «cirka like bra som Twitter» (i funksjonalitet / standard).

1.500.000 kroner = … Og «som Instagram» (i funksjonalitet / standard)!

2.000.000 kroner = «Men enda bedre!»

Så kommer markedsføringen inn

Selv om du nå brukt over en million på å utvikle en app, finnes den bare på din skjerm og ingen vet om den enda. Her kommer markedsføringen inn. For det første er det viktig å spre informasjon om appen og selskapet ditt allerede før du skal lansere den. Når det har oppstått en interesse rundt appen din, er det et godt tidspunkt å lansere den på.

For det andre er det viktig å sette av penger for markedsføring ved lansering. Nye apper som blir populære i butikkene får ekstra mye oppmerksomhet via topplister og nyhetssider som følger med på disse.

Det finnes tre ulike typer av apper: Native, Web og Hybrid

Native er en type av app som er laget med og for en spesifikk typ plattform (iOS, Android og Windows). Det vil si at hvis du ønsker att appen din skal være tilgjengelig for alle tre plattformer, så må den utvikles separat tre ganger.

Fordeler Ulemper
Klarer å kjøre tunge grafiske applikasjonerMå utvikles separat for hver enkel plattform
Har tilgang til telefonenes alle funksjoner Tar lang tid å oppdatere / vedlikeholde

Web er i prinsippet det det høres ut som. Det er en app som kjøres via webleseren din.

FordelerUlemper
Bruker ett universalt kodespråk som minsker risiko for bugger og minimerer vedlikeholds-kostnaderFungerer dårlig ved bruk av avansert grafikk og spill
Kan i prinsippet kjøres på alle plattformer og er meget enkel å oppdatere

Hybrid = Native + Web. Her får du anvende samtlige funksjoner på telefonen. Du beholder likevel det enkle vedlikeholdet fra de web-baserte løsningene.

FordelerUlemper
Samme som web + nativeSamme som web

Har du en fantastisk app-idé? Kontakt Oppstartslosen ved å sende SMS Oppstartslos til 04800.

 

Les også