Dro til Galdhøpiggen for å teste

Publisert av: Ellen Dokk Holm - 18. april 2017

Å sykle rundt på sommerdekk om vinteren, plaget gründeren av reTyre så mye at hjertet nærmest satt fast i halsen hele vinteren. En dag fikk gründeren en idé om et piggdekk som lett kunne festes utenpå det eksisterende dekket med hjelp av en glidelås. 

Nå er de med på DNBs crowdfunding-kampanje Startskudd.no for å hente inn penger til produksjon og videreutvikling av den geniale idéen.

 

Ville bli kunde av eget produkt

– Jeg har alltid hatt en tanke om å bli gründer og i 2015 var jeg innom flere forskjellige ideer. Vinteren begynte med snø og is og jeg så at mange ved NTNU som syklet uten piggdekk. Da lyste det opp en liten lampe, jeg så en markedsmulighet, sier Paul Magne Amundsen, gründeren av reTyre.

Amundsen stupte inn i en idéfase for å utvikle et enkelt piggdekk. Vanlige piggdekk var dyre og dekkbytte ga mye jobb. En stor styrke var at gründeren ville bli kunde av sitt eget produkt.

– Vi jobbet med å finne den beste løsningen. Vi laget kjettinger i metall, plast og tekstiler og testet. Det hadde blitt sommer og ved foten av Galdhøpiggen fortsatte vi produktutviklingen. Til sist hadde vi en protoype med tekstiler og gummi med pigger, sier Amundsen.

STOLTE GRÜNDERE: Paul Amundsen (til venstre) og Sigmund Andenes.

 

Fikk napp hos de store sportsbutikkene

Nå var reTyre klare for å høre om de store sportsbutikkene var interessert. Møtene ga dem inspirasjon og innspill som gjorde at gründerne utviklet glidelåsløsningen.

– Vi hadde truffet en nerve, det er så genialt og enkelt med glidelåsløsningen, sier Amundsen.

Innovasjon Norge stilte med etablerertilskudd, noe som var viktig for å kunne ta kontakt med produsenter.

– Det er dyrere og mer komplisert å produsere enn hva du tror. Via alibaba.com fant vi frem til produsenter i Kina. Men, det har vært en lang vei fra det du føler selv er et nesten ferdig produkt til et helt ferdig produkt, sier Amundsen.

BELØNNING: På Startskudd får du nå reTyre-produktet til 60 prosent rabatt.

100.000 er målet

reTyre ser frem til å bruke startskudd.no som sin crowdfunding-plattform for å hente inn 100.000 kroner. Pengene som de får inn skal sette i gang produksjonen. Som liten gründer må reTyre forplikte seg til et volum hos produsenten og underleverandørene, og de må betale forskudd lang tid i forveien.

– Folkefinansiering er den riktige veien å gå. Folkefinansiering er fantastisk ved at du får møte
forbrukeren, sjekke ut om produktet er ettertraktet i markedet, noe som kan gi oss estimater for mulige salgsvolum og hjelpe oss med markedsføringen, sier gründeren.

reTyre ønsker å bruke startskudd.no fordi det er norsk, fordi de er en norsk bedrift og fordi de har kjernemarkedet sitt i Norden.

– Vi kunne brukt en internasjonal crowdfunding-plattform med et voldsomt stort publikum, men de har ikke innsikten i det markedet vi skal inn i. Det er naturlig å starte her, vi kommer til å få viktig informasjon som vil gi oss trygghet, sier Amundsen.

ENKELT: – Det er så genialt og enkelt med glidelåsløsningen, sier gründer Paul Amundsen.

«Sinnssyke rabatter»

Det er vanlig med to typer folkefinansiering, donasjon og belønning. Ved donasjon vil bidragsyterne støtte prosjekter eller bedrifter med finansiering uten forventning om å få noe tilbake. Med belønning vil giverne støtte mot at de får et produkt eller en tjeneste som belønning.

– Vi ønsker å bruke belønningsmodellen, vi kommer til å gi sinnssyke rabatter til de som støtter oss i denne kampanjen. De som backer oss skal få muligheten til å kjøpe til «no brainer-choice» og få levering før alle andre. I tillegg blir det en overraskelse for «backerne» etter hvert, avslutter Amundsen.

Les her om hvordan du lykkes med crowdfunding

Tags: Belønning Crowdfunding Donasjon finansering Folkefinansiering Gründer Gründerhistorie Gründeridé gründerråd reTyre startskudd startskudd.no