Effektiv markedsføring med Inzpire.me

Publisert av: Christoffer Sapienza - 16. desember 2016

Gründerne bak Inzpire.me ønsket en mulighet for å kunne annonsere smartere. Les om markedsplassen de har laget her.

Selskapet ble startet i Januar 2016, og Inzpire.me ble lansert i Mars 2016. Idéen oppsto på bakgrunn av egen frustrasjon i hver sin jobb; der de så et enormt potensial i ”influencer marketing”. Problemet var bare at det ikke fantes noen gode verktøy som gjorde at de kunne benytte seg av denne typen markedsføring på en god måte. Marie opplevde dette spesielt da hun jobbet for Rest Devices i Boston.

– Når man jobber med et helt nytt produkt er man avhengig av å finne en effektiv måte å spre ordet til relevant målgruppe. ”Influencer marketing” er en god måte å gjøre dette på da disse ”påvirkerne” har en enorm distribusjonskraft og kredibilitet blant egne følgere, men det å finne riktig influencer var både tidkrevende og dyrt. Vi har med andre ord bygget et verktøy vi selv har manglet i våre tidligere roller, forteller Marie.

Inzpire.me er en markedsplass hvor merkevarer kan kjøpe seg annonsering hos ”influencere”. Med ”influencere” menes det personer som har et digitalt publikum utenfor egen vennekrets og som er interessert i publisere sponset innhold. På plattformen kan merkevarene jobbe med influencere i flere ulike kanaler som egen blogg eller podcast, Facebook, Instagram, Snapchat med mer. Inzpire.me ønsker å legge til rette for at bookingforespørsler, administrasjon av samarbeid og betaling skal foregå på en trygg måte.

– Plattformen er bygget på to viktige pilarer, der det første er tillit. Hvordan kan man stole på at ”influenceren” er bra? Vi har derfor inkludert ”reviews” og anbefalinger i tjenesten vår. Vi har også bygget en betalingsløsning som passer på pengene til oppdraget er utført. Den andre pilaren er gjennomsiktighet. For annonsører er det viktig å vite hva som er riktig pris, og for ”influenceren” er det nyttig å vite hva andre tar for ulike oppdrag, utdyper Marie.

Gründerne av Inzpire.me, Marie og Mats, utenfor Nordic Innovation House i Silicon Valley.

Gründerne av Inzpire.me, Marie og Mats, utenfor Nordic Innovation House i Silicon Valley.

Lanser tidlig og finn de riktige folkene
Marie mener det er viktig å lansere produktet tidlig, for å kunne utvikle produktet i tråd med kundenes ønsker og tilbakemeldinger. Hun mener det skal være litt ubehagelig å lansere første versjon.

– Den største feilen man kan gjøre er å finpusse på et produkt helt til man selv mener at det er perfekt. Det skal være litt ubehagelig å lansere den første versjonen og det er helt essensielt å få tilbakemeldinger fra virkelige brukere på et tidlig tidspunkt, og bruke denne informasjonen systematisk i videre utvikling, forklarer Marie.

Samtidig er det viktig å ha med seg de riktige folkene. Teamet må ha den riktige kompetansen, og eventuelt en plan for å finne den. Det er mange ting en må spørre seg selv om, og det er en fordel at man kjenner hverandre godt.

– Det andre jeg vil trekke frem er at det er at det er viktig å ha det rette teamet på plass. Har teamet den rette kompetansen? Har man ikke det må man ha en plan for hvor man skal hente den kompetansen man mangler. Har teamet jobbet sammen før? Føler man seg sikker på at teamet kommer til å holde sammen i den berg og dalbanen man skal gjennom? Mats og jeg har jobbet tett sammen med blant annet UKEN i Bergen, og har sett hverandre på gode og dårlige dager. Det tror jeg definitivt er en styrke for oss når vi nå jobber sammen igjen, forteller Marie.

Marie og Mats deler noen gode tips til andre gründere:

  1. Løs et problem du selv har opplevd, for når ting blir tøft (og det vil bli tøft) vil du da ha rett motivasjon til å pushe videre.
  2. Finn et fokus og lær å si nei. Som fersk entreprenør er det lett å la seg friste til å hoppe på enhver mulighet som blir tilbudt, og det er derfor viktig å ha en klar idé om hva du må gjøre og hva som må til får å lykkes med din idé og si nei til det som faller utenfor.
  3. Team er alfa omega. Ikke bare er det her du finner styrke, støtte og kompetanse, men det er også noe av det første en investorer vurderer.
  4. Dra ut av Norge. Bruk de programmene Innovasjon Norge tilbyr eller reis ut på egenhånd. Finn de personene som kan hjelpe deg og bruk eget nettverk til å få introduksjoner.

Tags: drive bedrift Gründer Gründerhistorie Inzpire.me Starte bedrift