SPTZBRGN-GRÜNDERNE: Jarle Hagen og Tanja Holmen snur opp-ned på norske håndverkstradisjoner når design møter innovasjon i bunadslips og stadig flere. produkter. FOTO: Sptzbrgn

Det måtte en tur til New York til før Tanja Holmen og Jarle Hagen kom opp med ideen om å lage bunadslips. 10 år etter fortsetter SPTZBRGN-duoen å snu opp-ned på norske håndverkstradisjoner når design møter innovasjon i stadig flere produkter.

Det var i 2008 gründerparet var og besøkte «The big apple», akkurat da det skandinaviske uttrykket ble hot og «look to Scandinavia» var noe «alle» gjorde.

– Mens vi var der bestemte vi oss for å oppsøke det skandinaviske. Vi så etter det på restauranter og vi var blant annet på MOMA-galleriet. Vi fant mye svensk og dansk, men verken rosemaling eller bunadstradisjon. Det var rett og slett få norske symboler til stede, forteller Tanja Holmen.

Det var da ektemannen, Jarle Hagen, kom opp med ideen om å lage bunadslips. Han hadde alltid ønsket seg bunad, men aldri hatt det. Tanja på sin side fikk bunad til konfirmasjonen og hadde stor interesse for folkedrakter.

Lurer du på hva din bedrift eller en annen bedrift bidrar med? Sjekk her

 Hadde ikke gründererfaring

– En herrebunad koster fort 15–20.000 kroner og de færreste får det til konfirmasjonen, siden gutter gjerne ikke er ferdig utvokst da. Og selv om mange ikke kjøper seg bunad senere heller, er det mange som ønsker å bære et symbol på hvor de kommer fra, forteller Tanja.

Tanja har bakgrunn som prosjektleder, pedagog og som kamskjelldykker og kaller seg gjerne potet

Holmen og Hagen tok kontakt med gründer og designer John Erling Vinnem, som står bak klesmerket Johnny Love, for å få tips til hvordan de skulle gå fram med ideen sin. Ingen av dem hadde gründererfaring fra før av. Jarle er fotograf og har lang erfaring fra reklamebransjen, mens Tanja har bakgrunn som prosjektleder, pedagog og som kamskjelldykker og kaller seg gjerne potet.

Hagen er kreatøren og den som utviklet designet på slipsene, hvor tradisjon møter innovasjon, mens Holmen sto for markeds- og salgsstrategien. Noen markedsundersøkelse gjennomførte de aldri.

Traktorpikene lager arbeidsklær for kvinner

ROGALAND BLÅ: Tanja Holmen og Jarle Hagen ønsket å avbilde alle slipsene i sitt rette geografiske element. Her er Jarle avbildet i en trebåt med bunadslipset Rogaland Blå. FOTO: Sptzbrgn

Ville lage kvalitetsprodukt

– Vi ante jo ikke hvordan markedet ville ta imot bunadslipset eller hva de ville tenke om det.

Det de imidlertid visste var at de ville lage et kvalitetsprodukt, fritt for lettvinte løsninger. De fant en tilvirker i Thailand med norske drivere som syr så godt som alle SPTZBRGN-slipsene. Trønderslipsene med trønderrosen, som ikke har broderinger, tilvirkes i Trøndelag.

Vi har brukt mye tid på research og på å finne historiene bak plaggene

Alle slipsene håndlages og broderes for hånd i prydsøm og de aller fleste lages av ull fra den norske spælsauen, med unntak av to slips fra Østfold som er i silke.

Tar utgangspunkt i kvinnebunader

– Vi har tatt utgangspunkt i de mest populære kvinnebunadene, så har Jarle redesignet og satt sammen mønstrene slik at de passer på slips. Vi har brukt mye tid på research og på å finne historiene bak plaggene, forteller Tanja. Nå teller kolleksjonen 46 slips. De startet med sju.

Det har også vært viktig for paret å gjøre alt på riktig måte. De har hentet inn tillatelser fra alle som sitter på rettigheter til bunadsmønstrene de har benyttet, og de har oppsøkt alle leverandører av garn og stoff til slipsene for å forsikre seg om at alt går riktig for seg.

Prisvinnende produkt

Tilvirkingen er en møysommelig prosess og like lang som et svangerskap. Fra beslutningen tas om at det skal tilvirkes et nytt slips, tar det ni måneder før det kan innlemmes i kolleksjonen. For eksempel har alle ulltrådene de bruker forskjellige farger, som må farges hver for seg i riktig nyanse, svært få farger går igjen.

For det unike produktet har SPTZBRGN fått Robert Millar-prisen for årets markedsfører fra Trondheim markedsforening og Merket for god design av Norsk designråd.

– Da skjønte vi at vi hadde gjort noe riktig, forteller Tanja, og legger til at det har vært en spennende reise å utvikle et håndverksprodukt for kommersielt salg.

Å leie klær sparer miljøet

LAGES I TRØNDELAG: Alle bunadslips fra SPTZBRGN tilvirkes i Thailand, med unntak av trønderslipsene med trønderrosen, som ikke har broderinger, som tilvirkes i Trøndelag. FOTO: Sptzbrgn

Selger 250 bunadslips i året

Det har også bragt dem ut på reise i ordets rette forstand. Alle slipsene er nemlig avbildet i sitt rette geografiske element.

– Det har rett og slett bragt oss ut på landeveien, fått hele familien på tur. Vi har sett mye av Norge og fått med oss mange gode historier, forteller hun.

Det er ikke et slips man bruker til en herrebunad, slik mange har trodd, men et slips som brukes til en vanlig dress

Designduoen har alltid eid produktet selv og har dermed hatt muligheten til å gjøre akkurat som de selv vil.

– Investorene har ikke akkurat stått i kø, sier Tanja mens hun ler.

Likevel omsetter parets bigeskjeft for en million kroner i året med salg av noen hundre slips. Ett slips koster 3000 kroner og «Nordland blå» er, i likhet med kvinnebunaden, den aller mest populære og står for 40 prosent av salget.

MEST POPULÆRT: Nordland Blå er, i likhet med kvinnebunaden, den aller mest populære og står for 40 prosent av salget av bunadslips. FOTO: Sptzbrgn.no

Et smykke for menn

Både Magne Furuholmen, Ola Borten Moe og Ørjan Burøe har blitt avbildet med bunadslips. Og for ordens skyld: Det er ikke et slips man bruker til en herrebunad, slik mange har trodd, men et slips som brukes til en vanlig dress.

– Det er et smykke for menn og et rimeligere alternativ til bunad. Man vokser ikke ut av det og det er et produkt som varer og kan gå i arv. I tillegg fungerer det som en identitetsmarkør for hvor en kommer fra. Vi blir også kontaktet av ikke-etniske nordmenn som føler at de ikke kan ha bunad, men ønsker bunadslips, forteller Tanja.

Selv om bunadslipsproduksjonen fortsatt bare skal være en hyggelig bigeskjeft, forteller Tanja at de ønsker å utvide kolleksjonen og ta den med ut i verden.

Slik jobber det suksessfulle designekteparet sammen

Selger i USA og Australia

– Planen er å tilvirke bunadslips for alle fylker. Vi ønsker også å lage nye produkter og fornye andre norske håndverksprodukter, avslører Tanja, som gjerne tar med slipsene over landegrensene.

– Håpet er jo at slipsene skal ut og fly, selges ute og tas med på utenlandsturer når Jarle skal pynte seg litt ekstra, eller representere Norge på en eller annen måte.

Foruten på nett, selges bunadslipsene på nisjebutikker over hele landet, Chalet in the Woods i Washington og The Garfield Book Company i Decorah (Iowa) i USA og hos Scandinavian Exposure i Perth, Australia.

 

 

Les også