RINGVIRKNINGER:  Familien Skappel Holzweiler har ikke bare skapt arbeidsplasser for seg selv og sine. Med 40 ansatte i staben, har Holzweiler blitt en viktig arbeidsgiver. ALLE FOTO: Stig B. Fiksdal

Nå kunne ikke Maria Skappel Holzweiler tenke seg å jobbe med andre enn familien.

Vet du hva din favorittbedrift bidrar med til samfunnet? Sjekk her!

Det er full aktivitet hos Holzweiler Agentur på Lysaker Brygge i Bærum.

I den ene delen av kontoret jobbes det på spreng med å få lokalene klare til vareprøvesalg, samtidig som kasser med plagg for neste sesong trilles inn. I ett av hjørnene, rundt et stort bord, sitter søsknene Andreas og Susanne Holzweiler i møte med et designteam.

De to har jobbet sammen siden 2006,da de startet Holzweiler Agency. I 2013 kom Maria Skappel Holzweiler med på laget som designer. Hun har vært gift med Andreas siden 2011.

– Vi hadde en lang prat før vi bestemte oss for å jobbe sammen. Vi var klare over at det kom til å bli en ny situasjon, og var opptatt av at det som skjedde på jobb, ikke skulle påvirke vårt private forhold, sier Maria.

FAMILIEBEDRIFT: Susanne Holzweiler (f.v) sammen med Maria, Andreas og datteren deres på kontoret på Lysaker Brygge. FOTO: Stig B. Fiksdal

Uroet seg unødig

Hun forklarer at hun uroet seg en del i forkant.

– Jeg bekymrer meg for ting før de skjer, mens Andreas er mer «vi tar det hvis det kommer». Jeg svartmalte nok situasjonen mer enn jeg trengte, mye fordi andre i bransjen som jobbet med ektefellen sin frarådet oss å gjøre det, sier Maria.

Nå ville hun ikke hatt det noe annerledes.

– Mitt råd er å jobbe med familie! Det gjør jeg i både Skappel og Holzweiler nå. Du stoler på de du jobber med, og har felles interesser og mål. Vi har det veldig bra som familie. Og når du har det, ser jeg ikke hvorfor du ikke skulle ha det fint sammen på jobb også, sier Maria.

Vil du ha gratis hjelp til å starte egen bedrift? Kontakt oppstartslosene i DNB her.

KLESGRÜNDERE: Søskenparet Susanne og Andreas startet klesagentur sammen i 2006. Fra 2013 har de produsert klær under eget merke. FOTO: Stig B. Fiksdal

– Kult å være arbeidsgiver

På kontoret finnes en herlig miks av flere ektepar, tanter, onkler, foreldre og svigerforeldre. Kusiner, fettere og ekser er også på plass.

Men familien har ikke bare skapt arbeidsplasser for seg selv og sine. Med 40 ansatte i staben, har Holzweiler blitt en viktig arbeidsgiver.

– Det er kult å være arbeidsgiver, og se at andre brenner like mye for firmaet ditt som du selv gjør. Vi har fått inn folk som har gjort utrolig mye bra for selskapet. Holzweiler hadde ikke vært der vi er uten dem, roser Andreas.

Omkring 500 butikker over hele verden selger nå Holzweilers produkter, i tillegg til egne utsalgssteder. Nylig lanserte brandet denim i sitt sortiment.

– Vi ser at kunder i utlandet begynner å kjenne til Holzweiler-brandet. Vi har kommet inn i mange viktige butikker, som det er lurt å være i – før vi starter eget utsalgssted, sier Susanne.

MED PÅ JOBB: Siste tilskudd i familien Holzweiler har allerede inntatt sin plass rundt møtebordet. FOTO: Stig B. Fiksdal

Bidrar til lærere og sykepleiere

Også det norske samfunnet nyter godt av suksessen til de norske gründerne: i 2016 utgjorde ringvirkningene fra Holzweiler-konsernet 18 millioner kroner.

Det er nok til å finansiere fem sykepleiere, ni foreldrepermisjoner, åtte årsverk i politiet, 13 årsverk for lærere – og mye mer.

– Det er en utrolig morsom vinkling, jeg har egentlig ikke tenkt på dette før, sier Susanne.

– Det er veldig kult å få et visuelt inntrykk av hva du er med på å skape. Dette er basert på 2016-tallene våre, og siden da har omsetningen økt. I år regner vi at omsetningen for hele konsernet vil bikke 150 millioner kroner. Vi har tredoblet omsetningen vår på to år, så det blir spennende å se hva slags ringvirkninger vi kommer til å skape i samfunnet også fremover, sier Andreas.

– Dette er superkult, jeg blir veldig stolt, sier Maria.

Les også: Økonomirapport avdekker store kjønnsforskjeller: – Menn må slippe til kona hjemme

– Beste jeg har gjort, er å si opp jobben

Fire måneder etter at hun søkte på stillingen, stod Lisbeth alene med ny butikk «i hånda». Så tok det av.

RINGVIRKNINGER: Holzweiler-gjengen synes det er kult at de bidrar til samfunnet gjennom konsernet. FOTO: Stig B. Fiksdal

Les også