– Digitalisering er som en sukkertøyeske for sjømatnæringen

Publisert av: Andreas Nyheim - 4. oktober 2017

Lakseoppdrett kan bli den neste bransjen som blir snudd opp-ned som følge av digitalisering, tror analytiker Dag Sletmo i DNB (bildet nederst).  

I en fersk rapport fremhever Sletmo to digitaliseringstrender som vil føre til kraftige endringer i Norges nest største næring i årene som kommer.

  • Økt automatisering og datainnsamling
  • Økt oppmerksomhet om biologi

– Digitalisering er som en sukkertøyeske for sjømatnæringen. For lakseoppdretterne byr dagens teknologi på muligheter til å forstå fisken og miljøet bedre. Målinger av temperatur, oksygen og vannstrømmer kan for eksempel gi svaret på hvor man finner de beste lokasjonene for oppdrett. Store datamengder kan forutsi eventuelle sykdomsutbrudd og gi en tidligere og mer korrekt behandling. sier Dag Sletmo.

– Kort oppsummert: Vi får sunnere fisk med mindre miljøavtrykk, legger han til.

Les også: Havnæringene står for omtrent 70 prosent av norsk eksport. Nå styrker DNB satsingen på havet

Sletmo trekker blant annet frem Aquacloud-satsingen i regi av NCE Seafood Innovation. Aquacloud har spesialisert seg på å samle inn biologiske data og miljødata fra laksemerdene. Norges to største oppdrettere, Marine Harvest og Lerøy Seafood, er blant bedriftene som bidrar med data.

– På lang sikt tror vi satsinger som denne vil bidra sterkt til å løse bransjens luse- og sykdomsutfordringer. Det er derfor svært positivt for vekstmulighetene i bransjen, kommenterer Dag Sletmo.

Les hele rapporten: Economic impact of innovation and digitalization in salmon farming (engelsk versjon)

sjømatnæring lakseoppdrett

SJØMATEKSPERT: DNB-analytiker Dag Sletmo følger sjømatbransjen tett. Her på besøk i den chilenske «oppdrettshovedstaden» Puerto Montt.

Tags: Big Data Digitalisering Lakseoppdrett Lerøy Seafood Marine Harvest NCE Seafood Innovation