Mona har drevet interiørbutikk i 35 år: – Én ting har vært avgjørende for å lykkes

Publisert av: Eliese Laustsen Døvle - 2. februar 2018

Under en inspirasjonstur i sin tidligere jobb som dekoratør for Christiania Glasmagasin, fikk Mona Kristin Hagen øye på en bitteliten interiørbutikk. Butikken lå i København i Danmark og het «Trill inn». Hun ble umiddelbart betatt.

– Jeg tenkte at hvis jeg noen gang skal åpne egen butikk, så skal den hete det, sier Hagen.

Ti år senere, i 1982 overtok hun lokalene etter gamle Sæter Bakeri på Nordstrand i Oslo, og oppfylte drømmen sin. I 35 år har hun drevet sin egen lille «Trill inn», og spesialisert seg på gardiner og interiør.

– Men du kan jo ikke trille inn her, det er jo trapper foran døren, ler Hagen.

Vet du hva bedriften din – eller én i nabolaget bidrar med til samfunnet? Sjekk ringvirkningene her

Én ting er helt avgjørende

I nabolaget har flere interiørbutikker kommet – og gått.

Hemmeligheten bak et langt butikkliv er å være tro mot sin egen stil, bygge egenkapital og gjøre så mye som mulig selv, ifølge Hagen. Arbeidsdagene hennes strekker seg gjerne over tolv timer. Etter stengetid skal kundebefaringer gjennomføres og tilbud utarbeides og sendes innen 24 timer.

– Men god økonomistyring er det viktigste. Har du ikke dét, spiller det ingen rolle hvor flink du er. Det er dette mange gjør feil i dag – de setter ikke av nok penger til vanskeligere tider, sier Hagen.

LANDEMERKE: Mona Kristin Hagen har drevet den lille butikken på hjørnet i 35 år. FOTO: Stig B. Fiksdal

Hun opplever at det er blitt mer krevende å drive egen bedrift nå, sammenlignet med da hun etablerte seg. Små bedrifter må forholde seg til akkurat de samme reglene og fristene som større bedrifter, men har færre personer til å ta seg av oppgavene, forklarer Hagen.

I tillegg er det blitt viktigere å ha flere bein å stå på. En stor andel av kundene både finner og kontakter nå «Trill Inn» via nettsiden .

– Kundene kan treffe oss direkte her i butikken, men vi hadde ikke klart oss uten å være på nett – vi må være begge steder, sier hun.

Trenger du hjelp til å starte egen bedrift? Ta kontakt med DNBs oppstartsloser her

Vanlige gründerfeil

Erik Larsen er oppstartslos i DNB, og har hjulpet tusenvis av gründere med å starte eget selskap. Han mener Hagen har et viktig poeng.

– Å ikke ha økonomisk buffer er definitivt en stor fallgruve mange oppstartsselskaper går i. Dette avhenger selvfølgelig av hvor kapitalintensiv oppstarten er. Skal du starte butikk er det mange kostnader knyttet til dette, sett i forhold til en konsulent som i stor grad kan klare seg med telefon og laptop. Men uavhengig av hva du skal starte med, kommer det garantert uforutsette kostander. Det må du ta høyde for, sier Larsen.

Oppstartslos Erik Larsen i DNB. FOTO: Stig B. Fiksdal

DNBs oppstartsloser har veiledet nær 11.000 personer som drømmer om å starte for seg selv. En annen gjentagende feil mange gjør, er å ikke jobbe kundeorientert nok.

Dette handler om kontinuerlig å teste og være i kontakt med målgruppen. Uavhengig av om du skal levere et produkt eller tjenester, må du tilpasse deg kundebehovene, sier Larsen.

Han anbefaler å sjekke det faktiske kundebehovet for en tjeneste eller et produkt, før du «låser» deg til en idé.

–  Vær tidlig ute og forhør deg med potensielle kunder, leverandører og andre interessenter av din fremtidige virksomhet. Sett av en økonomisk buffer, så du vet eksakt hva du risikerer å tape dersom det ikke skulle gå veien, forklarer oppstartslosen.

De fem vanligste gründerfeilene:

1. Venter for lenge før de tester ideene sin på kunder
2. For liten innsikt i hvor mye det koster å starte opp og hvordan man skaffer penger
3. Prøver å gjøre alt selv, henter ikke inn nødvendig kompetanse
4. Fokuserer for lite på salg og markedsføring, undervurderer viktigheten av synlighet på nett
5. Blir forelsket i egen idé, evner ikke å gjøre de endringene kundene ønsker

Les også: Dette kan oppstartslosene i DNB hjelpe deg med

Arash (33) startet teknoselskap som student, og fikk DNB på kundelisten: – Folk seg deg i nytt lys

Marie sa opp jobben, flyttet fra USA og dro hjem til mor og far for å satse på gründerdrømmen

I snitt bidrar en norsk bedrift med 10 lærere, 7 politibetjenter og 6 sykehjemsplasser

Tags: Ringvirkninger