For halvannet år siden drev Tom Roger Sokki og kollegaene hans appen Lavo.TV fra kjøkkenbenken hjemme i Bergen. Nå er produktet utviklet og planene klare for å lansere mobil-TV for resten av verden.

Hva er konseptet? Jo, en ny måte å distribuere lineær TV rettet mot aldersgruppen 15–30 år.

Det er ikke mer enn to år siden Tom Roger Sokki måtte gi bort aksjer som betaling til dem som hjalp ham med å utvikle Lavo fra idéstadiet til å bli en skikkelig bedrift. Selskapet utvikler neste generasjons TV-format for mobiltelefon, og målsettingen er at mobil-TV tar steget til å bli den foretrukne TV-flaten.

Det har vært en fantastisk reise så langt, der vi har fått dører slengt i ansiktet, men enda flere klapp på skulderen

grunder tom roger sokki og bilde av appen lavo.tv som gir seeren mobil-TV
MOBIL-TV: Gründer Tom Roger Sokki og en skjermdump av hvordan Lavo.TV ble brukt under forrige sesong av «Paradise Hotel».

Mobil-TV til massene

– Det har vært en fantastisk reise så langt, der vi har fått dører slengt i ansiktet, men enda flere klapp på skulderen. Som gründer er det en ekstrem øvelse å overbevise investorer og potensielle kunder om å satse på et konsept som ikke eksisterer, men som man selv vet har livets rett, sier administrerende direktør i Lavo,Tom Roger Sokki.

Seriegründeren Sokki, som har startet og solgt to selskaper tidligere, mener at det ligger enorme muligheter for dem som våger å virkeliggjøre drømmen, men understreker at livet som gründer er alt annet enn glamorøst og bekymringsløst. Det handler om tålmodighet, tilbakeslag, de små seire, lange dager og en stor dose galskap.

– Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg stadig oppsøker et liv med usikker inntekt og uvisshet om hva morgendagen bringer. Mitt viktigste fokus er imidlertid at hver dag er en del av reisen, at du tålmodig må jobbe for de små seirene, heller enn å stirre deg blind på endepunktet, sier han.

CHAMPIONS LEAGUE: Liverpools tidligere spiller Philippe Coutinho i aksjon mot Spartak Moscow. Foto: Viasat

Satser på fotball

Gjennom «Paradise Hotel» viste Lavo at mobilen fungerer utmerket som plattform der deltakere og publikum sammen kan lage enda bedre seeropplevelser. Over 30.000 lastet ned appen og deltok før, under og etter sendingene på vanlig TV. Nå er Lavo i gang med sport, og har allerede laget løsninger for Champions League-sendingene på Viasat-kanalene i Norge.

Konseptet er at publikum enkelt kan kommentere, personifisere og dele opplevelsene med andre i Lavo-universet og i andre sosiale samfunn.

Vi har bare sett begynnelsen på det som er den store TV-revolusjonen

– Etter du har lastet ned appen, får du videoppdateringer direkte når det skjer noe i en kamp. Du kan kommentere, personifisere og dele videoen med alle du kjenner i Lavo-universet og på Facebook og Instagram.

Begynnelsen på den store TV-revolusjonen?

Sokki hevder Lavo.TV er en helt ny måte å distribuere tradisjonelt lineær-TV på.

– Gjennom samarbeidet med TV3 og «Paradise Hotel» har vi tatt utgangspunkt i aldersgruppen 15 til 30 år sin måte å konsumere informasjon via mobilen. Det har gitt både oss og oppdragsgiver noen aha-opplevelser. Dette er imidlertid svært viktig kunnskap som vi nå tar med oss videre til sport og andre TV-konsepter. Vi har bare sett begynnelsen på det som er den store TV-revolusjonen, sier en offensiv Sokki.

Lavo.TV til iOS

Lavo.TV

Les også