Slik lykkes du med crowdfunding

Publisert av: Ellen Dokk Holm - 18. april 2017

Crowfunding, også kalt folkefinansiering, seiler nå opp som en viktig og raskt voksende finansieringskilde for gründere. Åtte av ti nordmenn vil investere i gründerideer hvis de får muligheten. Én av ti nordmenn har allerede gjort det.

DNB lanserer derfor crowdfunding-plattformen startskudd.no. Med denne nettsiden kan din bedrift, forening eller lag samle inn penger digitalt.

– Å skaffe finansering er krevende for gründere og startups. Crowdfunding er digital pengeinnsamling og et alternativ til banklån og egenkapital. Nå kan du få tilgang til denne typen finansiering ved å presentere bedriftens idé via startskudd.no. Deretter er det opp til nettverket ditt og andre interesserte å avgjøre om de ønsker å hjelpe deg med å realisere ideen din. Derfor gjelder det å selge seg godt, sier Benedicte Schilbred Fasmer, konserndirektør for bedriftsmarkedet i DNB.

BRUK NETTVERKET DITT: Det gjelder å selge seg godt, sier konserndirektøren for bedriftsmarkedet.

8 av 10 nordmenn vil bidra med penger

I 2014 hadde én av fem amerikanere bidratt med penger via crowdfunding, mens tallet bare var 0,2 % for oss nordmenn. En fersk markedsundersøkelse fra Ipsos viser at tallet har økt til 12 % i Norge. Crowdfunding på verdensbasis har vokst over 100 prosent årlig siden 2012.

Gode råd for å lykkes med folkefinansiering:

Lenge før kampanjen starter bør du begynne å bygge et publikum som heier på deg og prosjektet ditt. Snakk med venner og kjente, bruk sosiale medier til å bygge en følgerskare, lag e-postlister. Disse er menneskene som kommer til å dele prosjektet ditt, fremsnakke deg, og gå inn og støtte deg med penger de viktige første dagene. Prosjektets suksess avhenger altså i stor grad av dem.

  1. Sett et realistisk målbeløp, og ikke bli for grådig. Hva er minimumsbeløpet du trenger for å realisere prosjektet ditt på en god måte? Dét er beløpet du bør gå for. Den kan være fristende å overskyte, men husk at de fleste som når målbeløpet sitt går betydelig forbi det. Mennesker er flokkdyr og det er ofte lettere å bygge entusiasme for et prosjekt som allerede er fullfinansiert.
  2. En god video øker betydelig sjansene dine for å lykkes med kampanjen. Vær personlig, skap entusiasme for prosjektet, vis frem produktet og forklar hvilken verdi det gir. Vær åpen, by på deg selv, og forklar også hvorfor du trenger penger, og hva disse pengene skal brukes til.
  3. Ta gode bilder som viser frem produktet og hva det kan gjøre, eksperimenter med kampanjesiden så det ser proft ut, introduser teamet bak, skriv en god tekst uten skrivefeil. Det mest avgjørende for folkefinansiering er kvaliteten på kampanjen, så ta deg tid til å få dette på plass.
  4. Velg fristende og spennende belønninger, som er relevante for prosjektet og din målgruppe. Husk også å tilby belønninger som matcher et bredt spektrum av donasjonsstørrelser. En 50-lapp gir deg kanskje en oppføring på websiden din, en tusenlapp gir deg produktet som skal lages, og 10.000 kroner gir deg invitasjon til lanseringsfesten.
  5. Det er støttespillerne dine som gjør at du lykkes, så vis dem takknemlighet og involver dem i kampanjen. Kom med oppdateringer underveis, takk dem for bidraget, hør på innspillene og forslagene deres, svar på e-poster og kommentarer. Dersom kampanjen lykkes, oppdater dem ofte på status, når belønningene kommer, og hva pengene deres brukes til.
  6. Gi tilbake. Dersom prosjektet ditt lykkes har du tilegnet deg masse gode kunnskaper. Del tips med andre, støtt folkefinansieringsprosjekter du har tro på, del kanskje noen av de beste med ditt eget publikum. Da hjelper du til å gjøre folkefinansiering til et reellt alternativ for norske gründere og frivillige, og får masse god karma til ditt neste folkefinansieringsprosjekt.

Folkefinansering passer for:

  • Bedrifter som trenger finansiering for å komme i gang med produksjon av et produkt
  • Bedrifter som ønsker å teste ut interessen for et produkt eller tjeneste
  • Startups som ikke får tradisjonell finansiering fordi de ikke har historie eller inntjening å vise til
  • Lag og foreninger som ønsker å samle inn penger til idrettslaget eller veldedige formål

Donasjon eller belønning

Det er vanlig med to typer folkefinansiering: Donasjon og belønning. Brukes donasjon vil bidragsytere støtte prosjekter eller bedrifter med finansiering uten forventning om å få noe tilbake. Med belønning vil giverne støtte mot at de får et produkt eller en tjeneste som belønning.

Les mer om startskudd.no her

Tags: Belønning Crowdfunding Donasjon finansering Folkefinansiering Gründeridé