Biltabbene vi gjør hver sommer

Publisert av: Thomas Stefan Strzelecki - 7. juli 2017

– Det er viktig er at man er uthvilt, at man har god tid og at man regner inn forsinkelser, for eksempel når man skal rekke en ferge. Det er bedre å ta neste ferge enn å kjøre for fort, for da kan man gamble med livet.

Det er DNBs Patrik Linsbauer (bildet) som sier dette. Han er senior skadekonsulent i DNB Forsikring og har hovedansvar for skadeoppgjør for bil. Han vet altså ett og annet om nordmenns kjørestil og hvilke uhell og skader vi opplever om sommeren.

– En klassiker også i Norge er kollisjon med lastebil under fletting. Da lastebilføreren har blindsone på sin høyre side, bør man ikke flette foran lastebil, med mindre man har fått blikkontakt med føreren og et signal om at han vil holde tilbake.

Oversikt over DNBs bilforsikringer

Så var det den rundkjøringen, da 

Statens vegvesen sier følgende om hvordan vi skal plassere oss i rundkjøringen:

Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

– I rundkjøringer er det viktig å plassere seg i riktig fil, i henhold til planlagt kjøring, skilting og veimerking. Kjører man ut av rundkjøringen fra indre fil, bør man for sikkerhets skyld skifte til høyre fil allerede før veiarmen man skal kjøre ut av, poengterer bilskadeeksperten.

Mange av oss sliter med riktig bruk av blinklys i rundkjøringen. Her er hva Statens vegvesen skriver er riktig bruk:

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

PUGG! Dette er reglene for riktig kjøring i rundkjøringer, skriver Statens vegvesen. Plasser deg riktig, hold lav fart, husk vikeplikt og vis tegn. Illustrasjon: Statens vegvesen

Vonde overraskelser med utenlandske leiebiler

Skadekonsulenten i DNB sier at en gjenganger om sommeren er ikke overraskende nordmenn og leiebiler i utlandet.

– Mange har fått dårlige overraskelser med utenlandske leiebiler. Det kan være tidligere skader som man ikke har oppdaget ved overtakelse, høyere egenandeler enn avtalt, og i verste fall mangelfulle personskadedekninger. I mange land – allerede i Danmark! – er bilføreren ikke dekket av den obligatoriske ansvarsforsikringen, her må bilfører altså tegne frivillig tilleggsforsikring.

Linsbauer råder derfor til å booke leiebil fra stor kjede og gjennom en norsk side, for da har man full oversikt og bedre reklamasjonsmuligheter.

– I en spesiell sak hadde en norsk kunde kjørt med dansk leiebil på sin egen bil som hans kone kjørte. Til tross for at den norske bilen var forholdsvis ny og av høy verdi, hadde kunden ikke kasko på egen bil. Skaden skjedde i Danmark, og leiebilselskapets forsikring avslo å dekke ansvarsskaden på den norske bilen, ut fra regelen at man ikke kan komme i ansvar overfor seg selv, som for øvrig også er praksis i Norge.

Oversikt over DNBs bilforsikringer

Tags: ansvarsforsikring Bil bilferie bilforsikring danmark Europa Forsikring kasko leiebil uhell ulykke