Da den danske Tesla-eieren reddet nordmannen

Publisert av: Thomas Stefan Strzelecki - 10. august 2017

Sommeren er høysesong for reise- og bilforsikringssaker da mange av oss er på farten i inn- og utland, også mange Tesla-eiere.

Noen ganger går det ikke så bra, andre ganger ordner det seg, som i DNB-kunde Hans-Petter Holm sitt noe spesielle tilfelle.

En historie som byr på en søndagspunktering i utlandet uten medbragt reservedekk, en ferje som skulle rekkes, et dekk med en uvanlig dimensjon og til slutt forbrødring over landegrenser takket være et visst bilmerke.

Vi lar Hans-Petter fortelle historien:

Stort hull

«Vi var på vei til Frederikshavn fra Saturnia i Italia søndag 23. juli, en reise på totalt 2071 km. Da ulykken skjedde hadde vi kjørt fra Hannover tidligere på dagen, og alt hadde gått bra til det kom en melding på skjermen om lavt dekktrykk.

Vi svingte av motorveien like ved Aaalborg, som er 77 km fra Fredrikshavn, og sjekket høyre bakdekk. Hullet var stort, så dekkskummet og kompressoren jeg hadde med meg (Teslas egen punkterings-kit) hadde ikke fungert. Jeg tok bilde av dekket og sendte til en kamerat i Norge som driver eget verksted og fikk dette bekreftet.

Alt hadde gått bra til det kom en melding på skjermen om lavt dekktrykk

Uvanlig dimensjon

Jeg ringte Teslas support da de er tilgjengelige 24/7, de satte meg videre til Falck som kunne frakte meg til nærmeste dekkverksted gratis, så lenge det var innenfor en 80 km radius. Problemet var at intet dekkverksted kunne bytte dekket på min bil siden det var søndag, og jeg trengte dessuten et dekk i en uvanlig dimensjon, 265x35x21.

Jeg kontaktet derfor reiseforsikringen for å høre hva jeg skulle gjøre. Ble satt over til Falck igjen som da kunne frakte meg til fergekaia i Fredrikshavn, noe som ikke løste problemet da jeg måtte få bilen på og av båten i Oslo.

UVANLIG DIMENSJON: Det er ikke bare-bare å få tak i et dekk med denne dimensjonen på søndag – i utlandet. Foto: Privat

Tesla-forum redder dagen

Jeg skrev derfor et innlegg på det danske Tesla-forumet på Facebook. Veldig mange kom med tips om verksted og telefonnummer jeg kunne ringe for å få dekket fikset, men siden det var søndag hjalp ikke dette da alt var stengt. Jeg endret litt på spørsmålet og spurte om noen i nærheten av der jeg hadde punktert kunne låne meg et vinterdekk på felg og ta med en momentnøkkel – boltene skal strammes med 175NM – og en garasjejekk. Bilen er tung, så det holder ikke med en liten jekk.

Han hentet vinterdekket i boden, tok med utstyr og satte seg i bilen

Fikk en god flaske vin

Det kom mange gode svar, men de fleste bodde ca. 100 km unna der jeg stod. Vi satt i bilen og ventet på svar. Etter litt kom en person på banen som hadde alt nødvendig utstyr og som bodde «kun» 40 km unna. Han hentet vinterdekket i boden, tok med utstyr og satte seg i bilen.

I mellomtiden kontaktet jeg Falck med info om at jeg fikset alt selv så jeg trengte ingen hjelp. Damen hos Falck ble veldig fornøyd da hun ikke viste hvordan hun skulle få bilen hjem til Oslo. En time etter at jeg utvekslet info om hvor jeg stod med bilen, kom Poul «Dansken» med alt utstyr. Han la om dekk på fem minutter, fikk en god flaske vin og vi ble enige om at jeg sender dekk og felg når jeg kommer hjem til Oslo.

tesla

«DANSKEN» REDDER DAGEN: Poul kom med garasjejekk, momentnøkkel og vinterdekk på felg. Hans-Petters bedre halvdel Edyta foran på bildet. Foto: Privat

Fikset forsendelsen selv

Vi tok inn på hotellet jeg hadde bestilt i Frederikshavn og tok fergen til Oslo mandag morgen. Da jeg hadde kommet hjem og fått lagt om til nytt dekk, kontaktet jeg Patrik i DNB og forhørte meg om hvordan vi skulle gjøre dette. Han kom med ulike forslag og jeg sjekket litt rundt hva som var billigst, men ble veldig overrasket over hvor dyrt det var å sende en vare på 28 kg til utlandet. Prisene jeg fikk i starten var på ca. 4000.

Jeg bestemte meg for å selv pakke inn kollien og levere det på en terminal for å få ned kostnaden. Pratet med en hyggelig kar på en UPS-terminal som fylte ut fraktbrev og merket dekket. Dekket ble sendt neste dag til kun 1279 kroner.

Ta med et reservedekk, så slipper du unna mye styr!

«Ta med reservedekk!»

Jeg har vært i kontakt med «Dansken» som sier at dekket har ankommet (han er på ferie i utlandet, men naboen bekreftet at alt var i orden). Kontaktet Patrik i DNB Forsikring som var godt fornøyd med prisen jeg fikk på transporten, etter litt meldinger fjernet han egenandelen på 500 kroner, så jeg fikk tilbakeført totalbeløpet på 1279 kroner uten kvittering.

Det ble mye styr med dette dekket, og til alle som vurderer bilferie i Europa: Ta med et reservedekk, så slipper du unna mye styr!»

HJEM IGJEN: Takket være «Dansken» kunne Hans-Petter og hans bedre halvdel fortsette reisen hjemover.

Hva lærte vi av denne historien, foruten at du bør ta med reservedekk til utlandet? Jo, at Tesla-eiere ikke er som andre eiere …

– Ja, Tesla-eiere er veldig behjelpelige, avslutter Hans-Petter.

Tags: assistanse bildekk bilforsikring danmark dnb reiseforsikring falck punktering reise best reservedekk tesla utland