Unngå dobbel belastning

Publisert av: Marit Elisabeth Giske - 4. oktober 2017

Dobbel belastning kan forekomme. Derfor bør du sjekker kontoutskriften og kredittkortfakturaen hver måned. Gjør du ikke det, oppdager du kanskje ikke eventuelle feilbelastninger.

Dobbel belastning skjer

Feil eller dobbel belastning forekommer ikke ofte, men det skjer. Noen har for eksempel opplevd å bli dobbelt belastet for overnattinger bestilt på nettet.

Når du bestiller hotell på nettet blir du som regel bedt om å oppgi kortinformasjon slik at hotellet eller bookingnettsiden, kan sjekke om kortet har dekning og kan belastes.

«Du betaler direkte til overnattingsstedet …»

Det ble «Petter» også bedt om å gjøre da han i mai år bestilte en overnatting i Italia via en bookingnettside. Han la inn kredittkortinformasjon som beskrevet ovenfor samtidig som følgende ble tydelig påpekt:

«Du betaler direkte til overnattingsstedet. Overnattingsstedet tar imot all betaling.»

Selv om du bestiller på nettet skal du vanligvis ikke betale for hotelloppholdet før ved utsjekking. Autorisasjonen som hotellet eller bookingsiden foretar, skal ikke føre til at kortet blir belastet. Men i «Petters» tilfelle skjedde nettopp det, sannsynligvis på grunn av en teknisk eller manuell svikt hos bookingsiden.

(Saken fortsetter under bildet …)

dobbel belastning

Visste ikke at han allerede var belastet

Fordi «Petter» ikke hadde sjekket kredittkortfakturaen for mai, visste han ikke at han allerede var belastet for overnattingen. Derfor betalte han på nytt ved utsjekking fra hotellet i juli, slik han skulle.

Først senere, da han gjennomgikk kredittkortfakturaen for juli og ferien, sjekket han for en gang skyld også de foregående månedene. Da så han at han var belastet for den samme hotellovernattingen både i mai og i juli.

Send inn klage

«Petter» kontaktet da banken sin, DNB, og sendte inn klage med nettdialogen med bookingnettsiden som dokumentasjon. Alle klager behandles individuelt. I dette tilfellet førte klagen frem. «Petter» fikk tilbakeført hotellbelastningen fra mai.

Hadde han ikke sjekket kredittkortfakturaene sine, hadde han ikke oppdaget dobbeltbelastningen. Klagen ville da aldri ha blitt sendt og pengene ville ikke blitt refundert.

Kilde: DNB Kort- og bankreklamasjoner