Hva vil PSD2 bety for deg – og din bankhverdag?

Publisert av: Vidar Korsberg Dalsbø - 10. november 2017

Rett over nyttår lanseres betalingsdirektivet PSD2, hva slags konsekvenser har dette for deg som forbruker?

Direktivet medfører at tredjeparter får tilgang på konto- og betalingsinformasjon fra banker og andre selskap der du er kunde.

Tredjepartene må ha konsesjon fra Finanstilsynet, og det er en rekke krav som må oppfylles. I tillegg må du som kunde godkjenne hver enkelt tredjepart før de får tilgang til denne informasjonen.

PSD2

Smartere og enklere?

– For kundene vil ting bli enklere, og nettider og apper vil oppleves som smartere. De skyldes at de kan kombinere data som gjør at de kan skreddersy dine behov. Som kunde vil du sannsynligvis forholde deg til færre nettsider eller apper, og informasjon fra andre aktører hentes sømløst inn selv, sier direktør for digitalisering og innovasjon i DNB, Halvor Lande (bildet over).

Etter at du har godkjent en aktør, begynner tredjepartens og bankens systemer å kommunisere, slik at alt du foretar deg hos banken skjer i sanntid hos tredjepart og vice versa. Tredjepartene kan både være konkurrerende banker og andre typer foretak.

«En verden av muligheter»

– Vi tror innføringen av PSD2 vil føre til flere nye tilbud innen betalings- og kontorelaterte tjenester. Det betyr at alt vil bli enklere og at du slipper unna ventetiden man i dag opplever hvis man skal overføre penger mellom banker.

Mange spår til og med at PSD2 kan bli bankenes undergang

Lande forteller at du for eksempel kan slippe å logge deg inn i flere forskjellig nettbanker dersom du har flere kundeforhold. Og det er bare toppen av isfjellet, sier han.

– Dette åpner en verden av muligheter, og det er vanskelig å se for seg alle de nye produktene og tjenestene som vil oppstå i kjølvannet av direktivet.

Bankenes undergang?

Det er liten tvil om at PSD2 kommer til å føre til store endringer. Mange spår til og med at PSD2 kan bli bankenes undergang.

– De aktørene som ikke tar PSD2 på alvor vil få utfordringer og kan fort bli utkonkurrert. I fremtiden vil kundene forvente smarte og enkle løsninger og at ting går sømløst. PSD2 vil også bli en kamp om kundenes tillit.

Hvorfor?

Jo, det skyldes at kundene selv må akseptere å gi fra seg data, og det vil de neppe gjøre til hvem som helst.

Ville for eksempel du gitt fra deg dine data til hvem som helst?

– Vi tror at de aktørene som har et godt omdømme og nyter stor tillitt hos kundene vil ha et fortrinn her. Ville for eksempel du gitt fra deg dine data til hvem som helst? Kundene vil være opptatt av sikkerhet og av at bedriftene bruker dine data til fordel for deg, og her vil nok merkevaren og omdømme spille en sentral rolle, sier Lande.

PSD2 gir økt kompleksitet for bedriftene

PSD2 vil føre til økt kompleksitet for bedriftene, og vil kreve at det settes av ressurser og hentes inn ny kompetanse. Det ligger uendelige muligheter i «big data», og særlig i utnyttelsen av kundedata. Men det har ingen verdi hvis organisasjonen ikke har de rette folkene.

Mobilbanken til DNB, med cirka 20 millioner besøk månedlig, vil fremstå som en enda mer attraktiv

– DNB har ressurser og kompetanse til å lage gode løsninger som kundene vil dra nytte av fremover. Alt ligger til rette for at DNBs infrastruktur kan oppnå sitt fulle potensiale. Mobilbanken til DNB, med cirka 20 millioner besøk månedlig, vil fremstå som en enda mer attraktiv. Som bank har DNB sikkerhet i høysetet, og vi tror at kundene har stor tillit til at DNB skal bruke kundedata på en riktig måte, fastslår Lande.

Sitter på indrefileten av kundedata

Lande mener også at fremtiden ser lys ut for Vipps.

– Når det gjelder Vipps sitter så sitter de i dag på det som er indrefileten av kundedata – nemlig betalingsinformasjon. Vipps har et meget godt omdømme slik at mange kunder trolig vil være villig til å dele sin informasjon. Vipps har både ressurser og nøkkelkompetanse på dette området, så for de vil sannsynligvis PSD2 gi mer muligheter fremfor utfordringer.

Det er spennende tider i vente, med andre ord.

Tags: PSD2 Vipps