To millioner nordmenn har problemer med å lese liten skrift. DNB har på oppfordring fra Blindeforbundet gjort sikkerhetskoden (CVC-koden) på bankkortene større og tydeligere.

Sikkerhetskoden må du taste inn når du skal betale for varer eller tjenester eller legge inn kortnummeret ditt på nettet.

-Vi håper at endringen vil bidra til at flere nå klarer å lese sikkerhetskoden slik at de får tastet den inn og slipper å avbryte kjøpet sitt, sier fagansvarlig for kort i DNB, Morten Storholm.

Blindeforbundet er glad for at DNB tok tak i problemet fort.

-Nå håper vi at banken også fremover vil passe på å velge skriftløsninger som er gode for alle, det vil si skrift som folk i alle aldre klarer å lese, sier seksjonsleder for informasjons og samfunnskontakt i Blindeforbundet, Sverre Fuglerud (bildet).

For liten skrift

DNB har jevn og god dialog med Blindeforbundet om utforming av universelle tjenester, og forbundet har en kampanje gående kalt Uleselig der målet er å få produsenter av varer og tjenester til å forstørre skriften på produkter, pakninger og avtaler. To millioner nordmenn sliter med å lese liten skrift, ifølge Uleselig.no

-Endringen som DNB har gjort er altså viktig for folk flest, ikke bare for svaksynte. Alle får dårligere syn med årene, og det må det tas hensyn til. Det skal ikke være slik at folk må være utstyrt med sterkt lys og forstørrelsesglass for å kunne klare å lese, sier Fuglerud.

Ny standard

Da DNB ble oppmerksom på hvor mange som har problemer med å lesesikkerhetskoden på kortene, tok banken med en gang kontakt med kortleverandøren EVRY Card Services for å få endret skriftstørrelse og kontrast. DNB har dermed også endret standarden hos kortleverandøren. Derfor vil alle bankene som bruker EVRY Card Services heretter ha større og tydeligere CVC-kode på nye kort.

Alle DNBs bankkort med legitimasjon på baksiden som er utstedt etter 1. november vil ha større og tydeligere sikkerhetskode.

DNB-kunder som ønsker kort med større sikkerhetskode kan bestille nye kort i nettbanken. Kontakt Kundeservice på tlf.  91504800 hvis du trenger hjelp.

Endringen gjelder ikke MasterCard. Koden er allerede tydeligere på MasterCard enn den har vært på bankkort.

Liten skrift
KLAR FORBEDRING: Her kan du se hvor mye tydeligere koden er blitt etter endringen, tidligere versjon øverst og ny versjon nederst.

 

 

 

 

Les også