Nattevaktene svarer: Dette vil kunder ha hjelp til om natten

Publisert av: Eliese Laustsen Døvle - 12. januar 2018

– Blir ikke lenger overrasket over situasjoner folk havner i.

DNB har døgnåpen bank, som innebærer at kundesenteret alltid er åpent for henvendelser på chat og telefon. Til enhver tid er minst seks rådgivere på vakt i banken, enten det er midt på natten eller selveste julaften.

Kunder spør om det meste – også på nattestid.

– Når folk vet at vi har døgnåpen tjeneste forventer de mer, og terskelen for å ta kontakt er lavere, tror kunderådgiver Simon Solberg.

nattevaktene på jobb i DNB

NATTEVAKT: Simon Solberg er kunderådgiver i DNB, og jobber nattevakt én gang i uken ved siden av finansstudier ved Handelshøyskolen BI i Oslo. FOTO: Olav Mellingsæter

Les også: Kunder ber om leksehjelp, spør etter regnskapstall og sender regnestykker de vil ha svar på

Rådgiver Kristian H. Langenes mener det er lite som overrasker etter noen netter på vakt.

– Jeg blir ikke lenger overrasket over situasjoner folk havner i, sier han.

Langenes har arbeidet i DNB siden 2014, og merker at nordmenn begynner å bli vant til tjenesten som har vært tilgjengelig siden 1. januar 2011.

– Nå som døgnåpen tjeneste begynner å bli «vanlig», faller det seg helt naturlig for folk å ringe oss klokken tre på natten for å spørre om å få innvilget boliglån, forklarer han.

Les også: Slik lager du budsjett for 2018

Bestiller taxi

Kunder som tar kontakt med DNB i nattetimene er typisk personer og bedriftskunder som jobber turnus, i tillegg til kunder som oppholder seg i andre tidssoner. En del pensjonister står også opp tidlig, og kontakter gjerne DNB i fem-seks-tiden, har Solberg notert seg.

HJELPSOM: Wenche B. Myrvang har flere ganger vippset kunder fra egen lomme. FOTO: Olav Mellingsæter

– Og så er det de som bare har dårlig døgnrytme, spøker han.

Kundesentrene merker ekstra pågang rundt julebord- og sommeravslutningssesongen.

– Noen har mistet lommeboken på byen og trenger hjelp til å komme seg hjem. Andre ber om høyere kredittgrense på mastercardet. Det siste kan ikke nattevaktene hjelpe med, men flere har fått låne penger til taxi, sier Umer Tariq Ahmed.

Hans kollega Wenche B. Myrvang (bildet i topp og til høyre) har flere ganger vippset kunder i nød fra egen lomme.

STEMMER I MØRKET: Rådgiverne Håkon S. Berntzen (t.v) og Kristian H. Langenes (t.h) er vant til å få spesielle henvendelser fra kundene. FOTO: Olav Mellingsæter

- Forrige helg ringte en som ikke fikk overført taxipenger til datteren som skulle hjem fra nattevakt. Årsaken var planlagt nedetid i nettbanken. Dette følte vi var vår feil, så vi ville ordne opp. Én av kundebehandlerne bestilte og betalte taxi for kunden med sitt private kort. Datteren til kunden kom seg hjem og beløpet ble tilbakebetalt dagen etter. Dette har vi gjort flere ganger, og kundene har alltid vippset tilbake, sier Myrvang.

Røverhistorier fra nattevaktene

De fleste finansspørsmålene uteblir på nattestid, og mye av jobben består i å informere kunder om hvordan produktene til DNB fungerer.

– En del av kundehenvendelsene handler om hvor mye penger som er igjen på kontoen. Vi gir ikke info om saldo på konto lenger, så det handler i stor grad om å veilede i nettbanken, forklarer Solberg.

– Hva er den mest spesielle henvendelsen dere har fått?

– På natten hender det vi får telefoner fra folk som har tatt seg en tur på byen og som ringer inn med diffuse spørsmål. Vi har også noen røverhistorier, forteller Håkon S. Berntzen.

Én av vandrehistoriene på kundesenteret skal blant annet ha det til at «Johnny Nocash» en gang ringte fra Colombia og ba om nødpenger. Hvor sant dette er, vites ikke.

– Men det er moro når det kommer litt spesielle samtaler, mener Berntzen.

Bli bedre kjent med nattevaktene i DNB: - Du må være litt b-menneske for å jobbe her

FAKTA:

  • Kundesenteret i DNB har vært døgnåpent siden 1. januar 2011.
  • To team av nattevakter i Bergen og Oslo deler ukedager og helger mellom seg, slik at det til enhver tid er minst seks personer på jobb ved ett av de to kundesentrene.
  • I gjennomsnitt behandler en kunderådgiver i DNB mellom 60 og 70 henvendelser per vakt. Da kommer henvendelser til banken på sosiale medier i tillegg.

FOR DE SENE TIMER: Nattevaktene har stort forbruk av energidrikke, og kan kjøpe dette fra en egen automat på kontoret om de ønsker. FOTO: Olav Mellingsæter

Tags: dnb kunderådgiver nattevakt