Er hvetebrødsdagene over for delingsøkonomien?

Publisert av: Cecilie Skjennald - 12. oktober 2017

Staten skal ha sin del av delingsøkonomien. 

Regjeringen foreslår at skattefritaket for inntekter ved korttidsutleie av egen bolig fjernes. Nå skal kortidsutleie av egen bolig skattes på lik linje med utleie av fritidsbolig.

Dette får betydning for alle som leier ut boligen sin gjennom blant annet Airbnb. Ser vi nå de første tegn på at staten vil ha sin del av delingsøkonomien?

Fjerning av skattefritak

Delingsøkonomiutvalget foreslo i vinter at skattefritaket for utleie av egen bolig avgrenses til langtidsutleie. Regjeringens føler nå opp forslaget.

– Fjerning av skattefritaket betyr at 85 prosent av inntekten som overstiger 10.000 kroner, heretter vil regnes som skattepliktig inntekt på utleie. For utleie som strekker seg utover 30 dager vil skattleggingen være som i dag, sier finansrådgiver i DNB, Hanna Folkvord.

Og gir oss et eksempel:

Truls leide ut leiligheten sin i to uker i sommer og tjente 20 000 kroner skattefritt.

Neste sommer ønsker Truls å gjøre det samme. Hvor mye taper han på utleien med dagens budsjettforslag?

Sommeren 2018 må Truls betale 23 prosent skatt av 85 prosent av inntekt som overskrider 10 000 kroner.

Inntekt : 20 000 kr

Skatt :  85 % av 10 000 kr = 8500 kr

23 % av 8500 kr = 1955 kr i skatt

 Delingsøkonomi har kommet for å bli

Flere nordmenn har fått øynene opp for mulighetene som ligger i delingsøkonomien. Vi leier ut bolig, hytte og bil for å tjene noen ekstra kroner. Vi benytter oss også stadig oftere av disse tjenestene når vi for eksempel skal på ferie.

– Mange har sett at det er mulig å spe på lommeboka ved å tjene penger på det de allerede eier. Men jo større delingsøkonomien blir, desto mer attraktiv inntektskilde blir det for staten, sier Folkvord.

Ønsker regulering

Andre sider av delingsøkonomien håper at regulering skal gjøre det enklere for nye tjenester å etablere seg.

Tidligere denne uken fikk vi vite at skyssformidleren Uber setter tjenesten Uber Pop på hold i Norge på ubestemt tid. Dette utspillet kommer samtidig som ESA krever at Norge endrer løyvesystemet for persontransport fordi dagens ordning er til hinder for fri konkurranse.

– Vi ønsker å signalisere at vi ønsker å bli regulert. Det har vi sagt lenge, sa sjef for Uber i Norge, Carl Edvard Endresen, til NTB.