Nordmenn er verdens mest digitale bankkunder

Publisert av: Pernille S. Borchgrevink - 6. februar 2017

Vi blir stadig mer digitale og privatøkonomien er intet unntak. Nordmenn styrer økonomien sin fra mobilen og kundene har ikke latt seg skremme av at DNB la ned halvparten av bankfilialene for ett år siden.

 

#bankanno2017

Banknedleggelsene skapte som ventet sterke reaksjoner fordi det berørte arbeidsplasser, lokalmiljø og kunder. Mange spådde kundeflukt fra DNB.

Går vi 12 år tilbake i tid var tettheten av filialer nesten fem ganger så høy som i dag. Men tiden har forandret seg og det har kundene våre også, viser ny rapport fra DNB. Nordmenn har forlatt skrankekøen på bankkontoret til fordel for den digitale banken.

-Det har vært en rask og drastisk nedgang i bruken av de manuelle tjenestene våre over tid. Samtidig som bruken av digitale tjenester har skutt i været. For oss var det tydelig: Vi måtte gjøre noe med driften for å skape en enklere bankhverdag og møte kundene der de faktisk er, sier Trond Bentestuen, personmarkedssjef i DNB.

 

Digitale nordmenn

I 2010 hadde banken 1 million besøk via mobiltelefon, i 2016 steg tallet til 200 millioner. I fjor var det 95 prosent som etablerte sparing digitalt, 24 prosent av lånesøknadene var digitale og stadig flere tok kontakt for rådgivning på chat eller mail. Digitale kjøp av verdipapirfond har økt fra 18 prosent i 2013 til hele 85 prosent i 2016.

-Nordmenn er verdensledende i digitalbruk og dette påvirker hvordan vi bruker banken. I dag sjekker vi ikke bare saldoen, vi styrer økonomien vår digitalt. Vårt mål er å skape gode teknologiske løsninger som gjør dette enklere. Et eksempel på dette er Vipps som har vært en stor suksess, nettopp fordi det det er så enkelt og ikke minst relevant, sier Bentestuen.

Trond Bentestuen, leder for personmarked i DNB, la fram rapporten «Bank anno 2017»

-Til tross for at vi la ned halvparten av butikkene våre har vi likevel beholdt en stabil markedsandel på 25 prosent når det gjelder lån til norske husholdninger. Grunnen til at spådommen om kundeflukt slo feil er fordi vi tok kundens bruk av banken på alvor, forteller Bentestuen.

 

Opplæring

9 av 10 ser ikke for seg å bruke bankkontorer fremover. Men ikke alle er digitale. Jo eldre kundene er, jo større er bruken av såkalte manuelle tjenester. Den typiske brukeren av brevgiro er i dag en kvinne på 77 år.

– Mange av de analoge kundene ønsker ikke å bli digitale, og det er greit. For dem tilbyr vi fortsatt de manuelle tjenestene. Men det er også mange som ønsker å ta steget ut i den digitale hverdagen. Derfor har vi laget en bruksanvisning for moderne bruk av banken og holdt kurs for eldre som ønsker å lære, sier Bentestuen.

2500 «analoge» kunder har deltatt på kurs for å bli digitalbrukere av banken

 

Les hele rapporten Bank anno 2017.

 

Tags: Bank Bank anno 2017 bankhverdag bankkunder Digitalisering dnb Mobilbank Nettbank nordmenn økonomi Privatøkonomi rapport Trond Bentestuen Vipps