Så mye skal vi bruke på årets julehandel

Publisert av: Pernille S. Borchgrevink - 7. november 2016

Prognosene for julehandelen er klar: I år skal vi kutte i gavehaugen.

Under årets julehandel planlegger nordmenn å bruke i overkant av 45 milliarder kroner, viser ferske tall fra undersøkelse gjennomført av Ipsos for DNB.

Dette er en nedgang på rundt fem prosent fra i fjor.

-Tallene viser at vi skal holde litt mer igjen på årets julehandel. Dette skyldes nok at vi befinner oss i usikre tider økonomisk. Samtidig har vi aldri hatt mer å rutte med grunnet historisk lav rente. Det blir vanskelig å si om fristelsen kommer til å overgå fornuften, sier Silje Sandmæl forbrukerøkonom i DNB.

Mindre på gaver

I gjennomsnitt planlegger hver voksne nordmann å bruke totalt 11 256 kroner på julegaver, mat, pynt, kalender og raketter. Dette er rundt 600 kroner mindre enn i fjor.

Det er særlig kutt i julegavene som står for denne nedgangen.

-Julegavene er gjerne den posten vi bruker mest penger på forbundet med julehandelen. Men i år strammer vi litt inn på forbruket. I snitt skal vi bruke 5 819 kroner på årets julegaver, mot 6 376 kroner i fjor. Dette betyr at hver og en av oss planlegger å kutte prislappen på årets julegaver med rundt 550 kroner. Dette er etter to år med oppgang etter 2013, sier Sandmæl.

Dette skal vi bruke penger på i jula:

Julegaver:                                         5 819 kroner

Julemat:                                            2 377 kroner

Julepynt/interiør:                            397 kroner

Julebord/uteliv:                               791 kroner

Klær/sko til jul og nyttår:               518 kroner

Julekalender:                                   307 kroner

Julepost/pakkepost:                       228 kroner

Fyrverkeri:                                       138 kroner

Nyttårsfesten:                                 683 kroner

Kvinnen bruker mest  

Hva vi bruker penger på i julen henger sammen med kjønn. Der kvinnen skal bruke mer enn mannen på julegaver, julepynt og julekalender, skal mannen bruke mer på julebord og nyttårsfesten. –Dette er ikke overraskende, mener Sandmæl.

-Tradisjonen tro er det typisk kvinnen som dominerer julen. Vi kvinner har nok flere tradisjoner vi anser som en viktig del av julen, enn det menn har, sier hun.

-De som skal bruke mest penger totalt på årets julehandel er kvinner i aldersgruppen 40-59 år med barn. Denne gruppen er gjerne etablerte med god økonomi og har barn i tenårene eller oppover, legger hun til.

Tags: gavehaug Jul julebudsjett Julegaver Julehandel juleshopping