GI ANSVAR: -Snakk med barnet og bli enige om en sum på forhånd. Fortell også hva ting koster, slik at barnet selv kan planlegge hvordan de vil bruke pengene de har fått, sier Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB.  Foto: NTB Scanpix.

For barna er det lite som sier 17.mai som iskrem, søtsaker og ballonger. Så hva med å la moroa følge med en viktig lærepenge, spør Silje Sandmæl forbrukerøkonom i DNB.

– 17. Mai er barnas dag, og det er klart de skal få spise mange is. Jeg tror likevel det er lurt å tenke over hvem som skal betale for det, sier hun.

Ved å gi en fast sum lærer barnet å disponere pengene, samtidig som du slipper mas.

Som forbrukeøkonom i DNB, er Sandmæl opptatt av å bruke enhver anledning til å lære barn og unge om pengevett.

– Det er mange fristelser på 17.mai og du har jo ikke lyst til å si nei. Selvsagt åpner du lommeboka, og i løpet av en dag kan det gå mye penger. Det i seg selv er for så vidt greit hvis du har råd til det, men barna har gjerne ikke anelse om hvor mye ting har kostet, sier hun.

Les også: Her får du nytt 17.mai-antrekk til poden fra 100-lappen? 

15929559632_351cc272c6_k
Økonomioppdragelse: – 17.mai er en ypperlig anledning til å lære barnet ditt at penger ikke vokser på trær. Gir du en fast sum må de selv velge hva de har råd til og hva de vil prioritere å bruke pengene sine på. Husk å ikke fylle på hvis barnet går tom før dagen er omme, sier forbrukerøkonom i DNB Silje Sandmæl. Foto: Stig B. Fiksdal.

Bli enige om en sum

Sandmæls råd er å bli enige om en sum på forhånd og å snakke om hvor mange is, kaker, brus og annen kos de selv mener de klarer å spise.

– Forklar så hvor mye dette vil koste – og sett inn pengene på kontoen eller gi kontanter. Barn liker å få litt ansvar, sier hun.

Har du fått med deg BSU start? Boligsparing fra barnet er null år. 

Viktig å lære seg å prioritere og forstå konsekvensene av valgene man tar

Dermed vil de i løpet av dagen skjønne at de må prioritere.

– Da må de stille seg spørsmålet: Skal de bruke pengene de har igjen på mer is, en ballong eller enda en bolle? Det å prioritere og forstå konsekvensen av valgene vi tar er god lærdom. For eksempel er en ballong er ganske dyr – så kanskje barnet heller velger fem is isteden, sier hun og fortsetter:

– Det kan også lønne seg å være tålmodig. På skolen der vi feirer 17.mai har guttene mine funnet ut av at det er halv pris på det meste når det nærmer seg slutten. Ja, hvorfor ikke få mer for pengene å spare resten, sier de! Lurer på hvor de har det fra, humrer Sandmæl.

Les også