Kortsvindel – og hva du skal gjøre for å hindre det

Publisert av: Thomas Stefan Strzelecki - 9. november 2017

Kvinner og menn faller for ulike typer kortsvindel, og alder spiller også en rolle når det gjelder hvem som er mest utsatt.

For kortsvindel er ikke noe som blir borte med det første, og frem mot jul øker sjansene for å bli utsatt for det. For det florerer av falske nettsider.

Og Forbrukerrådet advarer nå dessuten mot det de kaller Black Fraud Day. Black Friday ventes å være proppfull av gode tilbud, men noen er for gode til å være sanne. Særlig på nett kan det være feller du bør styre unna, minner de oss om.

– Pass på at Black Friday ikke blir Black Fraud Day. Sjekk om det du tror er et varp, faktisk er det. Gjør gjerne et nettsøk på om førprisen stemmer, råder Pia Cecilie Høst, leder for Forbrukerdialog i Forbrukerrådet.

Pass på når du handler julegaver

I år er det 27 prosent som sier at de skal handle julegaver på nett. Ytterligere 48 prosent sier at de vurderer å gjøre det.

Det betyr at millioner av oss skal shoppe for milliarder av kroner – over 46 milliarder, faktisk. Det tiltrekker seg svindlere.

Svindlere du ikke vil ha noe med å gjøre.

Men dessverre: Vi lærer ikke av feilene våre, det er samme type svindel som er gjengangere, advarer fagansvarlig Lill Wenche Sandberg (bildet under), som jobber i Kort- og bankreklamasjoner i DNB. 

kortsvindel

FALSK VERSUS EKTE: Til venstre ser du den falske nettsiden fernerjacobsenoutlet.com, til høyre den ekte, fernerjacobsen.no. Foto: Skjermdump

Så, hva kan du gjøre for å forebygge kortsvindel?

En av de mest klassiske tabbene mange av oss gjør, er å handle på en nettside som er tvilsom. Det dukker stadig opp nye nettsider som forsøker å lure oss; for eksempel ved at du ikke får varen eller at den ser helt annerledes ut enn det du bestilte.

Selv om du kun er et museklikk unna å trykke godta, så må du vite hva du signerer på

Her er forbrukerøkonom i DNB Silje Sandmæl klar i sin tale:

– Hvis du vurderer å handle fra en side du ikke har handlet på før bør du sjekke om den er trygg (skjermdumpen under viser Forbrukerombudets oversikt over falske nettsider). Ved å søke litt rundt og finne anmeldelser fra andre, kan du både finne ut om siden er falsk og om kundene er fornøyde med transaksjoner, produkt og leveringstid.

Ja, det er viktig å lese vilkårene

Silje Sandmæl sier at alle må lese gjennom vilkårene som er satt av selgeren før du aksepterer. Ofte er vilkårene pakket inn i en liste som kan virke uoverkommelig å lese gjennom, men selv om du kun er et museklikk unna å trykke godta, så må du vite hva du signerer på.

Det er bedre å sperre ett kort for mye

– Les gjerne ekstra nøye på delene som omhandler levering, avbestilling og retur. Alle butikker som henvender seg til nordmenn ved å bruke norsk tekst eller reklame i Norge må tilby 14 dagers angrerett, også kjent som åpent kjøp. Dette gir deg muligheten til å returnere varer som ikke falt i smak, og få pengene tilbake, forklarer Silje.

Røde flagg som kan hindre kortsvindel

Generelt så oppfordrer vi til at man sjekker kontoutskriften jevnlig for å avdekke urettmessige belastninger, i tillegg til at du bør sette opp SMS-varsel på alle kort.  Følgende forhold bør gi mulige røde flagg når du netthandler:

  • Tilbud som er for gode til å være sanne (f.eks. mobiltelefoner til 1 krone, produkter som oppgis å være gratis, spørreundersøkelser med gavekort som premie)
  • Er nettsiden kjent eller ikke?
  • Om man må inngå abonnement ved kjøp? (Les det som står med liten skrift i vilkår)
  • Oppgir brukerstedet kontaktinformasjon?
  • Samsvarer landingsadressen i annonsen med nettsiden man kommer til når man har trykket på annonsen, eller kommer man til en helt annen side.
  • Gjentagende belastninger på kortet (månedlig/kvartalsvis). Dette kan tyde på at et abonnement er blitt inngått
  • Transaksjoner på småbeløp fra ukjente brukersteder. Disse kan ofte være såkalte testtransaksjoner og kan være et tegn på at kortinformasjon er på avveie
  • Tilbud med korte tidsfrister / kort varighet
  • Mistenkelige e-poster hvor det bes om sensitiv informasjon som f eks kortnummer
  • Forhåndsbetaling for kjøp av vare / tjenester

Hva gjør du hvis du har blitt utsatt for kortsvindel

Så , hva er det første man bør gjøre hvis man tror man har blitt utsatt for kortsvindel?

– Sperre kortet umiddelbart, ikke vent og se hva som skjer videre. Det er bedre å sperre ett kort for mye. Kundeservicen vår er tilgjengelig døgnet rundt, opplyser Sandberg i DNB.

Sandmæl sier at noe av det første du må gjøre er å kontakte selger for å prøve å løse situasjonen. Hvis dette ikke gir gjennomslag kontakter du banken din. Her er det viktig å ta vare på all dokumentasjon knyttet til kjøpet, slik at du kan gi det til banken.

Fagansvarlig Lill Wenche i DNB sier at de som har blitt utsatt for kortsvindel ofte stiller seg de samme spørsmålene:

  • Hva har skjedd?  
  • Hvorfor har det skjedd?
  • Har jeg gjort noe feil / galt?
  • Får jeg pengene tilbake?
  • Må jeg gjøre noe?
  • Ordner banken alt for meg?
  • Hvordan kan jeg unngå at det skjer igjen?

Ikke vent for lenge med å kontakte banken din

Betalte du med debetkort? Da har du en tidsfrist på 60 dager fra dagen du betalte for varen, eller fra dagen du forventet å få den, til banken må ha mottatt søknaden din om tilbakebetaling.  Det er mulighet for å få pengene tilbake etter denne fristen, men da må banken kunne få dekket kravet i henhold til Visa Europas regelverk.

Betalte du med kredittkort, så gjelder finansavtalelovens paragraf 54b, Forbrukerens innsigelser og krav mot annen kredittgiver enn selgeren.

– Jeg råder alle til å ta vare på all dokumentasjon fra kjøpet og prøv å få ryddet opp i situasjonen så raskt som mulig, oppfordrer Silje.

Kvinner i alderen 45-65 er høyt representert i abonnementssaker

Klassisk kortsvindel: Disse fellene må du se opp for

Fagansvarlig i DNB, Lill Wenche Sandberg, forteller at de mest klassiske kortsvindlene vi fortsatt faller er abonnementsfeller på slankepiller og hudkremer, lokketilbud på sosiale medier og falske varer. I det siste har de sett en sett en økning i investeringssvindel.

ABONNEMENTSVINDEL: Gavekort fra HM som er falskt. Det andre bildet viser et produkt som DNB har fått innsendt i forbindelse med en abonnementssak.

Kvinner i alderen 45-65 er høyt representert i abonnementssaker. Hvorfor det og hva skal til for å unngå det?

– Fordi produktene som presenteres appellerer til denne kundegruppen. Produktene spiller på områder som kvinner i denne alderen er opptatt av, som for eksempel hud, hår, vekt og helse.  For å unngå dette vil vi informere våre kunder med spesifikke eksempler, slik at flere kanskje får med seg at dette er svindel. Det er årsaken til at vi har lagt ut informasjon om denne typen svindel på nettsidene våre og andre kanaler, sier Lill Wenche Sandberg i DNB.

Er det andre kortsvindler som er også er kjønns- og / eller aldersbaserte?

– Ja, investeringssvindel. Her er det voksne menn over 50 år som er overrepresentert. Mange lånefinansierer for å kunne investere i «lukrative» investeringsselskaper, opplyser Lill Wenche Sandberg.

kortsvindel

Gran Canaria er en gjenganger

Hun forteller også at en gjenganger er at kunden hevder svindel knyttet til spilltransaksjoner. I slike saker ser banken ofte at det er barn/tenåringer som bruker egne eller foreldres kort, bevisst eller ubevisst. Svindel i butikker på Gran Canaria er også en velkjent gjenganger.

– Her det snakk godt voksne mennesker på ferie i området. Ofte har ikke disse noen god kunnskap om produktene de kjøper. De blir ofte lurt eller presset til å oppgradere sine opprinnelige kjøp, samt betale overpris på produkter og tjenester innenfor kategori nettbrett, IT-produkter og kameraer, avslutter eksperten på kortsvindel.

Konklusjon? Bruk sunn fornuft når du er i tvil.

Og aldri glem: Er tilbudet for godt til å være sant, så er det gjerne det …

Tags: Jul kortsvindel Netthandel Svindel