Digital notisblokk som er norsk – og populær

Publisert av: Thomas Stefan Strzelecki - 2. november 2017

En digital notisblokk til nesten 6000 kroner som skal ta livet av penn og papir – for de som har råd? Ja, den finnes, ja, den er norsk, og ja, det er foreløpig over 35.000 som har kjøpt den. Verden over.

Remarkable heter vidunderet som faktisk har tatt deler av verden med storm. Det norske e-papirbrettet har vekket oppsikt i utlandet og har blitt entusiastisk omtalt hos BBC og en andre medier.

Det er ikke akkurat hverdagskost at det er knyttet så store forventninger til et norsk tekno-produkt. Og hvorfor fenger så akkurat Remarkable? Jo, den store appellen er at de som elsker å bruke papir, som elsker følelsen av papir, skal få den samme opplevelsen med Remarkable.

Digital notisblokk sendes ut til kundene i disse dager

Tusenvis verden over har forhåndsbestilt produktet. Og det i disse dager den lanseres.

Dnbfeed har selv vært nysgjerrige på Remarkable, og har fulgt reisen deres i sosiale medier.  Vi har liksom aldri trodd at den kom til å se dagens lys – for den har vært lenge i utvikling. Og det skyldes at de norske gründerne bak, som har hatt DNB som bankforbindelse siden oppstart, har hatt et ønske om å lage et skikkelig produkt som skal klare å hevde seg på verdensbasis.

Sånt tar tid.

digital notisblokk

«Veldig nyttig verktøy»

Men så en dag hastet en kollega forbi med noe som definitivt ikke var en Ipad. Det viste seg å være DNBs kundeansvarlige for selskapet, Arnstein Nikoma. Med en fersk Remarkable i hånda.

Han oppsummerte e-papirbrettet til oss på denne måten:

– Et spennende produkt, enkelt og oversiktlig design. Enkelt og forståelig brukergrensesnitt. Behagelig å skrive og lese på.

Jeg har mer eller mindre avsluttet mitt forhold til penn og papir

Arnstein sier at han allerede etter to ukers bruk opplever e-papirbrettet som et «veldig nyttig verktøy».

– Jeg har mer eller mindre avsluttet mitt forhold til penn og papir. Dette er en digital notisblokk som som også brukes til å lese dokumenter. Vi er i en testfase på sistnevnte, forteller bankmannen som fulgt hele reisen til Remarkable.

Nikoma tror advokater, konsulenter, forretningsutviklere, kunder innen bank og finans og de som jobber med frie- og kreative yrker vil kjøpe Remarkable.

– Kort sagt alle som bruker mye penn og papir og som går rundt med haugevis av dokumenter.

Digital notisblokk som er herlig intuitiv

Vi fikk selv teste e-papirbrettet i noen timer, og det var svært lett å la seg begeistre. Selv er vi typen som flyr rundt med laptop og diger notisblokk på møter (og hater det), så for oss er dette produktet velkomment.

Vi fikk kun en overfladisk følelse av brukeropplevelsen etter å ha opprettet en «Quick sheet» for å kunne skrible og skrive, og teste diverse fontstørrelser. Vi vet det finnes en rekke andre muligheter som gjør Remarkable mer komplisert enn de fleste kanskje skulle tro.

Men, jøss, for en fantastisk følelse papirbrettet ga oss. Det var som skrive på papir, og det var utrolig gøy å leke seg med de forskjellige innstillingene.

Blir det årets high-end julegave?

Brukerbilder fra Remarkable.com

Bildeserie: Remarkable i bruk

  • Fra bruker Chen Hung-Han
  • Fra instagrambruker @minpunktjournal
  • Fra det norske arkitektfirmaet QD Architects
  • Fra bruker Luke Fehribach

Tags: Bedrift digital notisblokk e-papir e-papirbrettet iPad kreativ nettbrett notere papir penn remarkable skrive tegne tusje