Vipps gjenoppliver kundeservice og salg over telefon

Publisert av: Eirik Landsend Henriksen - 5. november 2016

Bruken av Vipps i Experts nettbutikk har vært en suksess hittil, og nå står kundeservice og telefonsalg for tur. Nøkkelordet er enkelhet for kunden.

Thang Mahn Tran, utviklingssjef i Vipps, tror telefonsalg og kundeservice kan få en renessanse med Vipps.

– Utfordringen i dag er at det tar veldig lang tid å gjennomføre et kjøp med kort over telefon. I tillegg er sikkerheten ikke godt nok ivaretatt fordi man ikke skal gi fra seg kortinformasjonen. I sum gjør dette at kundeservice og telefonsalg har blitt nedprioritert av bedrifter som salgskanal.

Atle Kirkeby, multikanalsdirektør i Expert, deler dette synet.

– Kunder som ringer inn til oss har ofte behov for å gjennomføre et kjøp. Det kan enten være fordi de har glemt å bestille noe når de har kjøpt på nett, eller at de ønsker å gjennomføre et kjøp etter å ha snakket med våre kundeveiledere. Slik betalingsløsningene har vært har vi måtte henvise til nettbutikken eller tatt den lange jobben med å registrere kortinformasjon. Det har ikke vært en god løsning hverken for oss eller kundene.

Vipps kommer til å snu opp ned på dette, sier Tran.

– Den enkle kjøpsløsningen i Vipps kommer til å revolusjonere måten kjøp gjøres på via telefon. Når en kunde ringer inn har selger all informasjon som er nødvendig via telefonnummeret. Da er det bare for kundebehandler å trykke på en knapp slik at kunden kan godkjenne kjøpet på sin telefon. Det er enklere både for butikk og kunde, og det vil være sikrere fordi kunden kun trenger å oppgi telefonnummeret sitt.

– Dette vil gjøre hele kundereisen mye bedre, og det er ikke tvil om at det vil bli mer attraktivt for oss å bruke våre kundebehandlere på telefon mer aktivt i salg, sier Kirkeby.

Slik fungerer ordningen i praksis:

  1. Når kjøpet er ferdig sender kundebehandler spørsmål om godkjennelse av kjøp
  2. Kunde sveiper «godkjent»
  3. Kjøpet er registret. All kortinformasjon og adresse er allerede lagret i Vipps